google.com, pub-4358400797418858, DIRECT, f08c47fec0942fa0 TUTTOPROF. google.com, pub-4358400797418858, DIRECT, f08c47fec0942fa0

D.S.A.: 50 Software per affrontarli

Un Disturbo Specifico dell'Apprendimento (DSA) può avere moltissime diverse sfaccettature, ma nella quasi totalità dei casi comprende ciò che, nella scuola, è al tempo stesso canale e contenuto dell'apprendimento: il linguaggio scritto. Per la maggior parte di noi, la comunicazione scritta è del tutto naturale: si impara a leggere e a scrivere senza eccessiva fatica e si automatizzano le procedure, cosìcchè, dopo poco tempo, diventa una cosa normale, come cucinare o guidare l'auto. Per i bambini dislessici non è così: NONOSTANTE la loro intelligenza, affrontare la parola scritta per loro non diventerà un automatismo, a prescindere da quante ore staranno chini sui libri. Quando stavamo imparando a guidare l'auto, tutta la nostra attenzione e le nostre energie erano concentrate sui vari comandi del veicolo, sulle procedure, sullo spazio da percorrere, sui segnali da comprendere e da interpretare, sui percorsi sconosciuti che si dovevano affrontare... Ci siamo sentiti ansiosi, nervosi, ci stancavamo presto, l'errore e la distrazione erano sempre in agguato. Per un bambino dislessico affrontare la parola scritta è come guidare l'auto, sempre per la prima volta: le lettere e le parole gli impongono la massima concentrazione, tanto che ha difficoltà a comprendere il significato di un testo, non certo per scarsa intelligenza, ma perchè tutte le sue energie sono tese a decifrare e interpretare i segni grafici. Ha solitamente molte idee per la scrittura, è creativo, fantasioso, coglie la globalità di una situazione... ma spesso non riesce a dare una forma linguistica corretta ai suoi pensieri e alle sue conoscenze, perciò il risultato dei suoi sforzi viene penalizzato. L'autostima ne risente, la motivazione cala, la fatica diventa eccessiva rispetto a quella dei compagni, gli apprendimenti non vengono conseguiti... Ma la cosa peggiore è che difficilmente un dislessico viene compreso da chi gli sta attorno: gli si attribuiscono svogliatezza, scarso impegno, pigrizia, immaturità... Non ci si accorge che in realtà l'impegno è eccessivo rispetto ai risultati, che la sua modalità di apprendere, di rappresentarsi la realtà, è diversa da quella comune... non minore, ma DIVERSA. La frustrazione, la vergogna, il senso di impotenza e di estraneità del bambino dislessico aumentano: a seconda del carattere, inizierà a comportarsi aggressivamente, oppure ad isolarsi, ad avere atteggiamenti disfattisti, a comportarsi da buffone per "darsi un tono"... Sicuramente, se non verrà riconosciuto, compreso ed aiutato, perderà la motivazione e l'interesse per lo studio e la scuola diventerà presto per lui un luogo di tortura.



YouTube per la scuola: i canali educational

C’è chi ha definito YouTube l’inconscio audiovisivo della nostra società per evidenziarne il ruolo di archivio culturale: sicuramente per insegnanti ed alunni rappresenta un’enorme videoteca dove trovare filmati da accompagnare allo studio dando una forma a quello che si legge sui libri. Ma anche semplicemente per facilitare l’apprendimento delle nozioni più difficili attraverso contenuti graficamente elaborati.
Ovviamente non tutti i contenuti sono professionali e attendibili ma YouTube stesso provvede a fare una cernita attraverso una formula per la formazione che si compone essenzialmente di due piattaforme: YouTube EDU e YouTube for Schools.
La prima è una piattaforma pubblica mentre la seconda è riservata, previa iscrizione, agli insegnanti: è stato necessario prendere questa precauzione in quanto YouTube EDU contiene anche dei materiali considerati inadeguati dalle policy americane in materia di insegnamento. Accedendo a YouTube for schoolsl’insegnante può selezionare video specifici per le proprie lezioni dalla libreria di YouTube EDU e caricarne anche dei propri, creando un percorso personalizzato per gli studenti.La pecca di questo servizio è che contiene quasi esclusivamente materiale in lingua inglese, ma questo allo stesso tempo potrebbe rappresentare anche un vantaggio per offrire ai propri alunni la possibilità di migliorare la lingua imparando nozioni importanti di altre materie. Insomma, dipende da quanto la scuola e la classe abbiano familiarizzato con la lingua inglese. Non si parla ancora della creazione di piattaforme per mercati specifici e non so se questo possa avvenire in futuro o se l’offerta rimarrà “internazionale”.

I 5 migliori strumenti per Insegnanti per creare Slideshow e Presentazioni

Utilizzare  la tecnologia in classe è sempre un'esperienza piacevole. Tuttavia, utilizzando sempre gli stessi vecchi programmi si possono ottenere risultati altrettanto vecchi.

I 5 strumenti di seguito elencati  sono attualmente i migliori per la creazione di strumenti educativi per gli insegnanti, quali Slideshow e Presentazioni, al fine di introdurre la classe nel mondo dell’apprendimento tecnologico.

  1. Prezi 

    About Prezi 
    Prezi is a cloud-based program that allows users to create zooming slideshow presentations that truly capture your students’ attention.
    How to Use Prezi
    To get started, sign up for Prezi through an email address, or a LinkedIn/Facebook account. Once you’ve created your account and signed in, click the “New Prezi” button to get working on your very own zooming slideshow.

    Choose a template from the menu and get to work! Click different areas of your template to add text, images, or videos. Remember that Prezi allows you to insert Frames and Arrows to your already-existing template for some extra flair.
    After you’re satisfied with your first slide, insert another and repeat the process. Any template you select will have default paths from slide to slide. However, you are free to edit these as you choose. Repeat until you’ve got a complete presentation!
    Once you’ve completed your presentation you are free to send the URL to your students, download it to your computer, and do just about anything else to share your creation with the world!

     
  2. Glogster Edu 
    About Glogster Edu 
    Glogster Edu is the education-oriented sibling of the original Glogster. It allows users to create interactive posters that include information in various forms of media like text, images, and videos.
    How to Use Glogster Edu
    Glogster can function as an effective tool for educators to engage with students. However, its best use is served when it’s used by students to engage each other.
    The first thing your students will need to do is sign up by creating a nickname for the site and a password. To begin, have them click on the “Create a New Glog” icon. Students are then free to edit their blog by utilizing the toolbar at the top of the screen to insert text, images, videos, and more. After inserting media into their Glog, students can change the size, color, and orientation of it using the toolbar that appears when they click on the media.
    Once students are satisfied with their work, instruct them to click “Save,” name and tag their Glog, and click “Finish Saving.” Your students are now free to share their Glog with friends, the class, or the world!

  3. Animoto 
    About Animoto 
    Animoto is an online video creation program. Users create memorable and mentally engaging videos by inserting pictures, videos, and text into a template video style.
    How to Use Animoto
    Animoto offers a plethora of options for individuals and professionals. You are welcome to pay for the professional options if you choose. But if you’re looking at this guide, then you’re likely looking for something free. If so, you’re in the right place. Go with Animoto’s Lite Plan. It will allow you and students to create captivating 30 second clips for the classroom.
    Begin by signing up through Facebook or an email address. Once signed in to Animoto, click “Create,” and then select a style for your video. When you select a style you will be asked to purchase the video, instead, look below and click the link that reads “make a 30 second video for free.”
    Add texts, pictures, and/or video from the menu at the left of the screen. Click on the music symbol near the top of the screen to choose a song from Animoto’s stock tunes, or upload a song of your own.
    Once you have everything you’d like in the video, select “Preview” to check out your clip and then “Produce” to finish the final product. You are now free to export your video to a video-hosting site of your choosing!

     
  4. Kizoa 

    About Kizoa 
    Kizoa is a free online program that allows you to make slideshows, videos, or animated collages. It even allows users to edit photos for free! Kizoa differs from other slideshow makers in that, rather than providing you with blank slides, it allows your personal photos to serve as slide backgrounds.
    How to Use Kizoa
    To begin using Kizoa as a slideshow creator, click the link to the site above. Scroll down to the bottom of the page and click the “Create Slideshows” icon on the left. Once you’ve been directed to a new page, click “Get Started” and create a Kizoa account. After you’re all signed up, you’re ready to begin creating slideshows!
    The first thing you’ll need to do is upload some photos relating to the subject matter of your presentation. Edit them if you choose and then add them to your slideshow. Next, add some transitions by dragging and dropping them onto the film reel. Add a special effects and animations by dragging and dropping them onto your picture. Then select a text option and add it to your presentation by (you guessed it!) dragging and dropping it onto the photo where you’d like to incorporate text. Last but not least, either upload some of your own music or select some of Kizoa’s stock tunes to complete your presentation and you’re done! Save your presentation and share it via a link, email, or Facebook.

  5. Slideful 

    About Slideful 
    Slideful is a simple online-based slideshow creation interface. Slideful’s ease of use makes it perfect for a younger class or a group that isn’t highly tech-savvy.
    How to Use Slideful
    Once you get to Slideful’s home page, you are free to upload up to 10 pictures for your slideshow. Upload as many pictures as you’d like, then click “Next.” Now select whether you would like to create a Normal Slideshow or a Simple News Slideshow. After doing this, select the pixel size of the slideshow that you’d like to create, then click “Next.”
    In this step, add some text, change the slide’s background color, and even zoom in on the image if you choose. When you’re satisfied, click “Next.” On the next page, add a frame to the image...or don’t; it’s up to you as to what you’d like the appearance of your slide to be!  Choose a frame or the “No Frame” option and click “Select and Next.”
    On the next page, choose from Slideful’s long list of possible animations. Once you’ve got an animation that you’re satisfied with, click “Select & Next.” Now choose the length that you would like each slide to appear for and click “Next.”
    Next, decide whether you would like to add Play, Next, or Previous buttons to your show. You are also free to select “skip” and opt out of having any of these buttons on your show. Now decide if you’d like to add a Zoom button to your slide and click “skip” or “Next.”
    Finally, select Path 1 or 2 depending on whether your images are copyrighted or not. Then decide how you’d like to share your slideshow and you’re done!

Free Educational Technology

These 5 Best Free Presentation and Slideshow Creation Educational Tools for Teachers are the perfect tools to keep students learning about technology and spice things up for the classroom. Utilize them yourself and share them with other educators or incorporate them into assignments for your students!

Indovina gli Oggetti, gioco flash in Inglese

WOODY'S LETTER RANCH, basato sui personaggi di Toy Story, è un simpatico gioco flash che si basa sul riconoscimento di semplici parole composte da tre lettere. E’ un ottimo gioco educativo, da fare anche sulla LIM, che permette di  imparare nuovi vocaboli coinvolgendo tutta la classe.

Célestin Freinet: Come suscitare il desiderio di imparare?

a cura di PHILIPPE MEIRIEU, traduzione dal francese di Roberto Bianchi. 
Materiale ad uso interno per attività didattica. Corso di pedagogia della Facoltà di  Psicologia
dell’Università di Bologna